emmavandelaar.reismee.nl

Merry Christmas!

‘En wanneer ga jij naar huis?’ ‘Ik ga niet naar huis..’ ‘Je gaat niet naar huis voor kerst?!’ ‘Nee, ik blijf hier want ik ben een jaar in Engeland en daarom vind ik het juist met kerst heel tof om hier te zijn.’ ‘Wow.’ Dit gesprekje heb ik de afgelopen maanden meer dan eens gevoerd met al de andere au pairs hier. Ze waren allemaal erg verbaasd dat ik niet naar huis ging met kerst. Ik begon me nog bijna schuldig te voelen tegenover mijn familie in Nederland. (sorry nog hè) Maar eerlijk is eerlijk. Dit was echt een van de leukste en bijzonderste weken in Engeland tot nu toe, dus nee, ik heb absoluut geen spijt dat ik hier gebleven ben met kerst. Hier volgt een verslagje van deze sfeervolle dagen. Ik denk dat jullie het na het lezen van deze blog wel met mij eens zijn!

Maandag ben ik met mijn hostmom en de kids naar Chichester geweest. Daar heb ik een tijdje met de kids gespendeerd zodat mijn hostmom nog wat inkomen kon doen. We hebben de kathedraal bekeken en een wandeling gemaakt. Vervolgens zijn we naar Arundel gegaan want de oudste had een cricket cursus. Terwijl hij zich uitsloofde in de gymzaal zijn wij lekker gaan picknicken en wandelen in een natuurpark en natuurlijk even een stop gemaakt in de speeltuin.

Dinsdag was ik de hele dag alleen thuis en had ik een huishouddagje. Het hele huis spik en span gemaakt voor de kerstdagen. ’s Avonds heb ik gezellig met mijn hostmom gegeten en daarna zijn we de inpakchallenge begonnen. Meer dan 3 uur hebben we kadootjes in zitten pakken, mijn god, ze krijgen hier zóveel!

Woensdag zijn we de dag gestart met een wandeling door Petworth park samen met oma, was heel gezellig en het was echt prachtig weer. Vervolgens hebben we lekker gelunched en ‘s middags kwamen de andere opa en oma hier. We hebben naar een kerstmis geluisterd op de radio en daarna hebben we rendier eten gemaakt. Havermout met glitters en dat strooi je dan buiten uit zodat Rudolf je tuin weet te vinden ’s nachts. Rond 17.30 zijn we naar de pub gegaan, daar glühwein gedronken om de keeltjes te smeren want daarna was het tijd om buiten met het hele dorp kerstliedjes te gaan zingen, dat was zó leuk!
Vervolgens hebben we lekker gegeten en na het eten was het dan eindelijk tijd om het rendier eten uit te strooien op het gras en de stockings op te hangen. En vanaf toen was het hopen dat de kerstman hem zou komen vullen die nacht…

Donderdag, eerste kerstdag. ’s Ochtends waren de kids natuurlijk al heel vroeg wakker, en ja hoor, de Kerstman was langs geweest! En ook ik had een gevulde stocking aan mijn deur hangen! Met z’n allen op bed bij de ouders hebben we om de beurt een kadootje uitgepakt, zo leuk! Maar tijd om álle kadootjes uit te pakken was er niet want om kwart voor tien begon de kerkdienst. Ik ben als de wiedeweer gaan douchen en aankleden, tijd voor ontbijt was er niet en wàt een geluk dat de kerk hier praktisch in de tuin staat want precies om 9.45 kwamen wij de kerk binnen vallen, zó dat hadden we ook weer gehaald! Het was een leuke mis en die Engelse kerstliedjes waren inmiddels ook aardig bekend. (Mede mogelijk gemaakt door de oudste die ze de afgelopen maand minstens 8 keer per dag allemaal gespeeld heeft op de piano.) Na de mis zijn we terug naar huis gegaan en daar lekker chocolade melk gedronken en nog wat meer kadootjes uitgepakt. Vervolgens heb ik een hele tijd in de keuken gestaan om mijn hostmom te helpen met de lunch. Toen opa en oma er ook waren konden we aan tafel. Op het menu stond een kalkoen van 8 kg (hij paste niet eens in de oven!), spruiten, rode kool, wortels, worstjes, baconroll, stuffing en allerlei sausjes. Met als toetje natuurlijk een echte christmaspudding en de, door de middelste en mij gemaakte, meringues. Jammie! Na het eten kreeg ik ook een kerstkadootje van opa en oma. Een heel moei boek over de natuur en omgeving hier. En een heel lief kaartje met daarin dat ze het erg leuk vonden dat ik kerst met hen vierden en dat ik zo’n deel van de familie geworden ben. Heel lief. Vervolgens was het tijd om de kadootjes die onder de boom lagen te openen. Ik kreeg van mijn gezin ook nog een hele mooie ouderwetse plattegrond van het gebied waarin wij leven, om op te hangen aan de muur als herinnering. Superleuk! Vervolgens ook mijn kadootjes gegeven en die vielen gelukkig allemaal in de smaak! Na de kadootjes heb ik met mijn hostmom en de kids nog ‘wie ben ik?’ gespeeld daarna nog even tv gekeken en met mama geskyped. Dat was een erg leuke, erg Engelse, eerste kerstdag!

Vrijdag, Boxingday. Ik had voor iedereen een ontbijtje gemaakt en daarna heb ik de laatste paar kadootjes uit mijn stocking opengemaakt, ja ik ben flink verwend hier. Vervolgens was het tijd voor een grote schoonmaak! Daarna ben ik met mijn hostmom en de twee jongste naar Bosham gegaan voor een picknick aan het meer, althans, dat was de bedoeling. Helaas had het weer er vandaag minder zin in en kwam het er met bakken uit vallen. Toen hebben we de auto geparkeerd met uitzicht op het meer en hebben we gepicknickt in de auto, ook gezellig! Vervolgens weer naar huis gegaan en een diner voorbereid want er kwam een gezin bij ons eten. Dat was erg gezellig en na het eten eindigde we allemaal, kinderen én volwassenen, op de grond in de woonkamer, puzzelend met de Peppa Pig puzzels die ik aan de jongste gegeven had, dat was een geslaagd cadeau dus!

En toen… was het tijd om mijn spullen te gaan pakken! Want mama en Jochem kwamen Zaterdag! En hoe dat is geweest, lezen jullie in mijn volgende blog. Pam pam pam pam.

Reacties

Reacties

Caroline

Wat een heerlijk familieverhaal Emma! Klinkt als een warme liefdevolle kerst. Hier hebben wij jou echt gemist, dus ik ben blij dat ze daar zo gelukkig met jou zijn. Enne. . . . . .die verbrande Christmascake, heeft die nog gesmaakt?
Kijk uit naar je volgende verhaal! Dikke kus.

Marel

Nou dat klinkt echt als een kerst uit zo,n kerstfilm en ondanks dat we je gemist hebben kan ik je geen ongelijk geven dat je er voor hebt gekozen om ook de kerst in Engeland mee te maken. Wens je een fijne zondag en een gezellige week X!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!