emmavandelaar.reismee.nl

Bonjour!

Het is zaterdag, 5.15u en de wekker gaat! Even denk ik dat ik hem verkeerd heb ingesteld, totdat ik buiten autodeuren hoor dichtklappen, ‘Oja we gaan naar Frankrijk.’ Niet wetend dat er een hele lange reis op me stond te wachten, sprong ik onder de douche en niet veel later was ik beneden, klaar om te gaan. Daar zat ik dan, met de opkomende zon, luisterend naar radio Classique, reed ik door het Engelse landschap. Even waande ik me in een film, zoiets als the sound of music ofzo. Het enige probleem met films is, je ziet vaak alleen de mooie kant en daar waar de situatie niet mooi is, wordt het in elk geval nog mooi in beeld gebracht. Wat ik zag was de harde realiteit (zonder mooie kleurenfilters en zéér belangrijk zonder geluidsdemping) van een 13 uur durende reis naar Frankrijk, in een tot de nok toe volgeladen auto en, niet geheel onbelangrijk, 3 luidruchtige kinderen.

Ik ga jullie de details van deze lange rit, met kinderen die na een paar uur toch wel echt verveeld zijn en heeel vaak heeel nodig naar de wc moeten, besparen maar ik kan jullie vertellen, het was vol, warm, druk, lang en file, file en nog eens file. Een detail wil ik jullie echter niet onthouden. Ik heb de kinderen onderweg wijs gemaakt dat alle Nederlanders mijn vrienden zijn, het zo’n klein land is dat we elkaar allemaal kennen en iedereen de naam Piet, Kees, Klaas of Jan draagt (ik bedenk me nu dat ik daarmee ook veronderstel dat Nederland alleen maar mannelijke inwoners heeft, hmm, nouja niets meer aan te doen.) De rest van de week werd er regelmatig geroepen ‘Emma, your friends!’ wanneer er een auto met Nederlands nummerbord voorbij kwam. Waarop ik reageerde: ‘Oh, hallo Jan!’

Oke, genoeg over de reis. Ik heb deze week voor het eerst: in de auto in een trein gezeten, in een huisje aan de zee gewoond, gebodyboard, garnalen gepeld, het mooie plaatsje Saint-malo bezocht, mosselen gegeten, opgesloten gezeten in een Frans toilet, terwijl deze zichzelf reinigde. (En nee, niet alleen de pot, het hele hokje, dat werd dus een douche i.p.v. wc.) Ik heb deze week geleerd dat wandelen met een buggy over een hele drukke markt, geen goed idee is. Dat Frankrijk heel veel mooie kusten heeft en dat deze nog mooier zijn wanneer je ze bekijkt vanaf de top van een vuurtoren. Dat kinderen alles tot een ruzie kunnen laten uitlopen. Dat een vieze luier in de wasmachine niet bepaald een lekkere geur afgeeft. Ik heb deze week gebouwd, steentorens en heel veel zandkastelen. Ik heb deze week verzameld, heel veel schelpen en bramen. En tenslotte heb ik deze week ervaren hoe blij je kan worden wanneer je mensen Nederlands hoort praten.

Kortom, ik heb een hele leuke week in Frankrijk gehad. Ik ben gisteravond na een lange reis weer teruggekomen in Engeland en ik ben stiekem toch wel blij dat ik weer lekker in ‘mijn eigen bedje’ in Engeland kan slapen.

Au revoir!

Reacties

Reacties

__--==Caroline van Riel==--__

Een enerverende week dus! Je doet wat ervaringen op zeg, in korte tijd. Draag de mooie lekker met je mee en geniet nog na, waar dat kan.
Over niet al te lange tijd, zit ook daar alles weer lekker in het 'schoolritme', vast niet verkeerd.

X Caroline

leanne.groen@home.nl

hoi Emma

leuke verhalen op de zondagavond,
wat een belevennissen en leuk om te lezen dat je engelse bedje al als thuis voelt!!
met al deze drukte straks denk ik ook weer fijn als the kids in hun schoolritme zitten!(geldt hier ook trouwens,ha ha).
weer veel succes voor de komende tijd!

x Leanne

opi omi

Lieve emma wij genieten van je reis verslagenen zie dat jullie ook lekker gek kunnen doen daar hou ik ook wel van.we zitten nu al weeruit te kijken naar het volgende verslag emma je schrijft zo ontzettend leuk ga zo door dikke kus opi omi ga zo door.

Marel

Nou dat klinkt niet echt als een relax vakantie maar wel allemaal leuke nieuwe ervaringen!!!
Ik heb er in ieder geval weer van genoten hoop jij ook!!!X

Marike

Hoi Emma,
Wat een leuke verhalen en belevenissen allemaal , een hele ervaring. Ben reuze benieuwd naar het vervolg.
Groetjes vanuit Nederland, Marike en Jan en Kees en Piet etc

Esther

Ahhh dit ook al!!! Ik ga nu je foto's kijken:) ik ben jaloers! Voor mij gaat Tilburg weer beginnen.. Geniet !!! X

Astrid Versteden

Ik heb alle verhalen gelezen,ze zijn erg leuk!!
Het is een hele ervaring,je doet het ook allemaal,leuk om te horen dat je het leuk,en gezellig vindt.
Heb je mijn kaart al ontvangen?
Ben weer benieuwd naar het volgende verhaal.
Groetjes Astrid. xxx

Jettie

Hoi Emma
Leuk om je sjoefverhaal te lezen.
Zo te lezen voel je je al veel beter thuis en krijg je steeds meer contacten. Fijn voor je!
Als je havoexamenstressgevoel dan ook nog minder wordt komt het helemaal goed!!
Vele groetjes Jettie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!